فوتبال

فوتبال

فوتبال از ژرفای اندیشه
فوتبال

فوتبال

فوتبال از ژرفای اندیشه

استقلال

وقتی استقلال می تواند

  
اینکه وضعیت استقلال از نظر امکانات و تسهیلات بسیار وخیم است را درک می کنیم. اینکه استقلال دچار بی ثباتی در بخش مدیریتی است را هم قبول می کنیم. اینکه هر روز یک اپوزوسیون جدید تشکیل می شود و شاهد اختلافات داخلی در باشگاه استقلال هستیم را هم می پذیریم. اما همه این نکات منفی می تواند با کمی هوشیاری حداقل برای مدتی کوتاه از بین برود تا این تیم بزرگ کشورمان به روزهای خوب خود بازگردد.
 
استقلال شاید در مقایسه با سال گذشته از نظر مهره ها و ستاره ها فقیر تر باشد. این درست که عنایتی که همه کاره خط حمله استقلال بود، از این تیم جدا شده است. اما با این حال استقلال می تواند با کمی مطالعه از نظر ((فنی)) به روزهای خوب بازگردد.
 
صمد مرفاوی باید ریسک کند. او باید قدم هایش را بلند تر بردارد تا از این باتلاق بیرون بیاید.
شاید بازگشت جباری و همین طور بخشیده شدن سیاوش اکبرپور نکته مثبتی برای استقلال و هوادارانش باشد. اما این بازی با مهره ها است که حرفه ای و یا آماتور بودن یک مربی را نشان می دهد. صمد مرفاوی، سرمربی فعلی استقلال می تواند با چند تغییر یک تیم هماهنگ تر از امروز را روانه میادین کند. استقلال برای موفقیت در بازیهای آینده خود احتیاج به تغییر در مهره چینی، استفاده از تاکتیک ها و نوع تمرینات دارد.
 
یک سوم دفاعی
 
استقلال سال گذشته بهترین خط دفاع لیگ را داشت. البته بازیکنی از ترکیب 3 نفره سال گذشته جدا نشده است. اما با آمدن انصاریان، تا حدودی سیستم سال قبل مورد استفاده قرار نمی گیرد. قرار گرفتن فکری در قلب خط دفاعی، کمی عقب از دو مدافع جلو زن باعث ایجاد فضا بین خطوط دفاعی و میانی استقلال شده که باید با بازگشت کاظمی و حداقل یکی از پیستون ها در مواقع تهاجم حریفان، فضا های خالی پر شود.
 
استقلال مشکل چندانی در خط دفاعی ندارد و فقط پر کردن فضاهای خالی است که بعضی مواقع استقلالی ها آن را رعایت نمی کنند.

 
 
میانه میدان
 
برای رسیدن به موفقیت در یک بازی فوتبال باید درصد تصاحب توپ یک تیم بالا باشد. وقتی یک تیم در اکثر دقایق مفید بازی بتواند توپ را در اختیار داشته باشد، خود به خود آرامش از نظر روحی و فنی به تیم القا شده و باعث تفکیک خطوط 3 گانه می شود. حسین کاظمی که شاید یکی از بهترین های این فصل استقلال بوده است می تواند نقش یک سوئیپر بین خط دفاع و هافبک استقلال را ایفا کند. تصاحب توپ، حرکت در عرض و پاسهای طولی و عمقی می تواند راندمان حرکتی کل تیم را بهبود ببخشد.
قرار گرفتن دو هافبک خلاق و در عین حال جنگنده جلوتر از کاظمی حکم حیاتی در موفقیت تیم خواهد داشت. قرار گرفتن میثم بائو و مجتبی جباری، کمی جلو تر از حسین کاظمی در قلب خط هافبک استقلال می تواند مثلث مهار نشدنی را تشکیل دهد. مثلثی که دارای فاکتورهای فراوانی است. هوش، سرعت، تکنیک، جنگندگی و بازی سازی.
 
البته همه چیز بستگی به شرایط بازی دارد. بعضی مواقع می توان منصوریان را جایگزین بائو نمود و در مواقع نیاز از طالب نسب به عنوان یک هافبک تهاجمی متمایل به چپ استفاده کرد.
 

 
پیستون ها
 
یکی از مهم ترین فاکتورهای یک تیم برای رسیدن به موفقیت در سیستم 2-5-3، داشتن 2 پیستون تخصصی در دو سمت زمین است. فوتبال ((انگلیسی)) که در سالهای گذشته از استقلال زیاد می دیدیم، در فصل جدید کمتر به چشم می خورد. مرفاوی اصرار فراوانی بر ایجاد تغییرات گوناگون در دو سمت تیم خود دارد.
 
اما بازیکنانی نظیر بهشاد یاورزاده در سمت چپ، نوازی و امیر آبادی در سمت راست، می توانند کانالهای کناری تیم را فعال کرده و باعث بالا رفتن راندمان تهاجمی تیم شوند.
 
استقلال از دو پیستون تخصصی، که اتفاقا استقلال از آنها بهره می برد، نقش مهمی در رسیدن به یک سوم دفاعی حریف خواهد داشت و چه بسا جا افتادن دو پیستون تخصصی در ترکیب تیم استقلال باعث بالا رفتن میل تهاجمی تیم گردد.
 

 
 
مهاجمان
 
داشتن دو مهاجم، با خصوصیات تقریبا متفاوت، درصد موفقیت خط حمله یک تیم را بالا می برد. یک مهاجم سرعتی و در عین حال پا به توپ در کنار یک مهاجم تمام کننده و در عین حال سر زن می توان تکمیل کننده سیستم 2-5-3 تیم استقلال باشد. گرچه استقلال یک تمام کننده کلاسیک ندارد اما صمد مرفاوی می تواند سیاوش اکبرپور را کمی عقب تر از داسیلوا، علی زاده و یا هاشمی زاده قرار دهد تا حرکات عرضی، طولی و عمقی اکبرپور باعث ایجاد فضای لازم برای دیگر مهاجمان شود. این همان تاکتیکی است که امیر قلعه نویی طی یکی دو سال گذشته روی آن کار کرد و بدون شک تاکتیک خوب و مثبتی بود.
 
از آنجایی که بازیکنانی مانند نوازی، یاورزاده، جباری و حتی بائو نیز قدرت اضافه شدن به خط حمله استقلال را دارند، چه بسا خیلی از مشکلات این تیم در ضربات آخر نیز به پایان برسند!
 

 

سکانس آخر
با همین چند حساب سر انگشتی به این نتیجه می رسیم که استقلال می تواند با چند تغییر به ترکیب بهتری دست پیدا کند.
 
شاید تمرینات جدید یونگ بتواند تحولی در روند آمادگی استقلالی ها ایجاد کرده و باعث تغییراتی در ترکیب این تیم شود.
 
صمد مرفاوی باید دست از حداقل ها برداشته و به آینده خود و تیم اش فکر کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.