فوتبال

فوتبال

فوتبال از ژرفای اندیشه
فوتبال

فوتبال

فوتبال از ژرفای اندیشه

شروع های مجدد در بازی

Image result for ‫شروع های مجدد در بازی فوتبال‬‎

پس طی مراحل قانونی در مسابقات فوتبال ضربه شروع روشی است برای شروع یا شروع مجدد بازی که درجریان بازی به شیوه های مختلف اجرا میشود از قبیل ۱- درشروع مسابقه ۲- بعداز به ثمررسیدن گل ۳- درشروع نیمه دوم ۴- درشروع هرنیمه وقت اضافی و... که از ضربه شروع می توان مستقیما گل زد...

موارد شروع و شروع های مجدد بازی پیشبینی شده درقانون هشت

الف ) شروع بازی : در ابتدا شروع بازی ، بعداز گل خوردن یک تیم  اگر بازی به وقت اضافی کشیده شددر شروع وقت اضافه اول ، ودر شروع وقت اضافه دوم به توپ ضربه زده میشود که میبایست توپ به سمت جلو حرکت کند .

ب ) ضربه آزاد مستقیم :  اگر بازیکنی یکی از خطاهای 10 گانه (هفت و سه )را انجام دهد داور یک ضربه ازاد مستقیم به ضرر تیم خاطی اعلام میکند که باید به توپ ضربه زده شود

پ ) ضربه ازاد غیر مستقیم:اگر بازیکنی یکی از موارد خطای غیر مستقیم را چه در محوطه جریمه چه خارج از محوطه جریمه انجام دهد داور یک ضربه ازاد غیر مستقیم به ضرر تیم بازیکن خاطی اعلام میکند کا بایستی به توپ ضربه زده شود

ت ) ضربه پنالتی : :  اگر بازیکنی یکی از خطاهای 10 گانه (هفت و سه )را انجام دهد دهد داور یک ضربه پنالتی به ضرر تیم خاطی اعلام میکند که بایستی به توپ ضربه زده شود و توپ به طرف جلو حرکت کند (البته زننده ضربه میتواند ضربه ای به توپ بزند و یار هم دسته از پشت سر او حرکت کند و به توپ ضربه بزند  به شرطی که هنگام زدن ضربه اول فاصله 9.15 متر(10یارد )را رعایت کرده باشد

ج ) ضربه دروازه : اگر بازیکنی به غیراز همدسته دروازبان  (بازیکن های مهاجم و داور) به توپ ضربه ای بزنندو تمامی توپ ازروی خط دروازه (عرضی) چه ازروی زمین یا هوا عبور کند طبق قانون 16  داور اعلام ضربه دروازه میکندودرشروع توپ باید از محوطه جریمه (16.5متر) خارج شود تادرجریان بازی قرارگیرد

ه ) ضربه کرنر : هنگامی که تمامی توپ بعد از تماس با بازیکن مدافع  چه از روی زمین چه از روی هوا ازروی  دروازه (عرضی) عبور کند و طبق قانون 10 گلی به ثمر نرسیده باشدداور اعلام ضربه کرنر می کند موقعیکه به توپ ضربه زده شود در جریان بازی است حتی اگر از قوس کرنر بیرون نیامده باشد

و ( پرتاب اوت : اگر توپ بعد از برخورد به بازیکنی ازخط طولی چه از روی هوا چه از روی زمین  به بیرون از بازی برود داور به سود تیم مخالف اعلام اوت میکند در پرتاب اوت علاوه بر اینکه باید پرتاب به شکل صحیح صورت گیردمیبایست توپ وارد زمین بازی هم بشود و مسلما اگر وارد زمین بازی نشود باید پرتاب تکرار شود

ی ) دراپ بال : اگر بازی به علل گوناگون که درقانون ذکر نشده به طورموقت  قطع شود( البته به غیر از اخطار و اخراج شدن بازیکنی) به طور مثال مصدومیت بازیکنی یا ورود تماشاگر به درون بازی و...داور توپ را درمحلی که بهنگام قطع توپ درآنجا بوده رهامگر اینکه درداخل محوطه دروازه متوقف شده که بایستی روی خط محوطه دروازه موازی با خط دروازه در نزدیکترین نقطه به جائیکه توپ بهنگام توقف بازی بوده رها می کند دردراپ بال بعد از رها شدن توپ از دست داور توپ باید به زمین برخورد نمایددر اینصورت توپ در جریان بازی است اگر قبل از تماس توپ با زمین بازیکن به توپ ضربه بزند دراپ بال باید تکرار شود

خشونت در فوتبال


                                                      خشونت در فوتبال؛ چرا؟!
Image result for ‫خشونت در فوتبال‬‎Image result for ‫خشونت در فوتبال‬‎
بررسی رفتارهای پرخاشگرانه و خشونت آمیز تماشاگران ورزش فوتبال در نقاط مختلف دنیا نشان می دهد که الگوی رفتاری یکسان و واحدی بر آنان حاکم نیست. بررسی جامعه شناختی عوامل مؤثر در خشونت و پرخاشگری در ورزش فوتبال عنوان پژوهش انجام شده از سوی محمدمهدی رحمتی است.
در این پژوهش آمده است: «شواهد نشان می دهد اکثر قریب به اتفاق موارد برخوردهای خشونت آمیز و پرخاشجویانه تماشاگران فوتبال متاثر از جریان های اجتماعی است و با توجه به متفاوت بودن خاستگاه جریان های اجتماعی خشونت آمیز و پرخاشجویانه در جوامع مختلف، ریشه خشونت های طرفداران فوتبال نیز در کشورهای مختلف با یکدیگر متفاوت است. در حالی که در برخی از کشورها، مانند اسکاتلند، ایتالیا و انگلستان تقابل های طبقاتی و دینی - پروتستانتیسم با کاتولیسیسم - در عرصه رقابت های فوتبال باز تولید و منجر به خشونت و اوباشگری فوتبال می شود.
در برخی دیگر از کشورها - عمدتا اروپایی- کنش متقابل تماشاگران با یکدیگر (با توجه به تماس بیشتر آنها با هم که ناشی از تعداد مسابقات بیشتر تیم های اروپایی با یکدیگر است)، در شکل گیری رخدادهای خشونت آمیز مؤثر هستند. همچنین در برخی موارد مانند آفریقا، خصومت های دیرینه قومی و قبیله ای نقش مهمی در بروز برخوردهای خشونت آمیز ایفا می کنند. واکنش های بعضا سختگیرانه و نسنجیده نیروهای حافظ نظم و کنترل اجتماعی، دگرگونی در الگوهای اوقات فراغت، گسترش شهرنشینی، اهمیت یافتن فوتبال و نقش هویت بخش آن برای طرفداران به همراه توجه زیاد و افراطی رسانه ها به این ورزش از جمله عوامل دیگری هستند که در شکل گیری رفتارهای پرخاشجویانه، خشونت آمیز و گاه اوباشگرانه تماشاگران فوتبال در کشورهای مختلف نقش مؤثری دارند اما علی رغم وجود تفاوت های مورد اشاره، شباهت هایی نیز می توان درمورد خصوصیات اجتماعی و فرهنگی طرفداران خشونت گرای فوتبال مشاهده کرد که از آن جمله می توان به خاستگاه طبقاتی پایین، رواج بیکاری بین آنان، تحصیلات پایین و جوان بودن اکثر آنان اشاره کرد. افزون بر این، طرفداران افراطی و خشونت گرای فوتبال در کلیه کشورها دارای نوعی خرده فرهنگ خاص خود هستند که حول محور طرفداری از تیم های مورد علاقه شان شکل گرفته اما در اکثر موارد فاقد سازماندهی رسمی است و اغلب از ساختی غیررسمی برخوردار است.
بررسی رفتارهای خشونت آمیز و پرخاشجویانه طرفداران فوتبال در ایران، در عین دارا بودن برخی شباهت های ظاهری، از نظر ساختاری تفاوت هایی اساسی با دیگر کشورها نشان می دهد. برخلاف بسیاری از کشورها که در این مطالعه تجربه طرفداران فوتبال در آنها مورد اشاره قرار گرفت، در ایران تاکنون رفتارهای طرفداران فوتبال به معضلی اجتماعی بدل نشده است و تنها در چارچوب محیط ورزشگاه ها تجلی یافته است.
حتی در همین حیطه نیز شدت و دامنه حرکات و رفتارهای پرخاشجویانه و خشونت آمیز طرفداران فوتبال در مقایسه با دیگر کشورهایی که در این پژوهش مبادرت به بررسی تجربه های مربوط به رفتار تماشاگران فوتبال در آنها شد، بسیار خفیف ارزیابی می شود. به عنوان مثال در طول تاریخ برگزاری مسابقات فوتبال در ایران هیچ گاه برخوردهای طرفداران فوتبال با یکدیگر منجر به قتل یا حتی آسیب های شدید جانی و مالی نشده است و در معدود مواردی که دامنه خسارت های فیزیکی بالا و قابل توجه بوده (مانند حادثه مربوط به دیدار دو تیم پرسپولیس و پاس در سال ۱۳۶۰)، بیش از عوامل ساختاری و نهادی، نقش و تأثیر عوامل وضعیتی برجسته و چشمگیر بوده است.
از طرف دیگر، یافته ها و مشاهدات مربوط به رفتارها و حرکات خشن و پرخاشجویانه طرفداران فوتبال در شهر تهران حاکی از این است که بخش عمده ای از این رفتارها و حرکات در مقوله پرخاشگری کلامی جای می گیرد و شکل مرسوم خشونت های فیزیکی که در سایر کشورها تحت تأثیر عوامل مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی مانند مذهب، قومیت، طبقه اجتماعی و غیره بین طرفداران فوتبال رایج است، در بین آنان بسیار به ندرت رخ می دهد و در صورت وقوع نیز تابع عوامل دیگری است.
یکی از رایج ترین نمونه های رفتارهای خشونت آمیز طرفداران فوتبال در شهر تهران معطوف به خشونت علیه اموال عمومی یا وندالیسم است و در اغلب موارد اتوبوس های شرکت واحد که مبادرت به جابه جایی طرفداران فوتبال می کنند در معرض این نوع خشونت و خرابکاری قرار می گیرند. تقریباً در کلیه موارد، این گونه اعمال پس از خاتمه مسابقات و هنگام بازگشت از ورزشگاه به نقاط مختلف شهر تهران انجام می شود اما در همین مورد نیز یک نکته قابل تامل است و آن اینکه اکثر اتوبوس هایی که برای جابه جایی طرفداران فوتبال مورد استفاده قرار می گیرند، از نوع اتوبوس های اسقاطی و مدل پایین هستند. همین امر یکی از چند عامل مهم نارضایتی طرفداران فوتبال از امکانات و تسهیلاتی است که هنگام حضور در ورزشگاه بر رفتار آنان تأثیر منفی می گذارد.
افزون بر موارد ذکر شده، برخوردهای گاه و بیگاه طرفداران فوتبال در ایران هیچگاه ارتباطی با تفاوت های دینی، قومی و طبقاتی نداشته است و اصولا چنین تفاوت هایی نه تنها در ورزش، بلکه در سایر عرصه های اجتماعی و فرهنگی نیز تبدیل به تعارض و تخاصم نشده است.
تجربه این مطالعه نشانگر این است که طرفداران تیم های فوتبال در شهر تهران را افرادی تشکیل می دهند که با طرفداری از دو تیم پرسپولیس و استقلال برای خود هویت های ورزشی خلق می کنند و این هویت ها نه تنها از عوامل و عناصر متمایزکننده اجتماعی و فرهنگی تأثیر نمی پذیرند، بلکه در مواردی تحت تأثیرهویت های فراتر مانند هویت ملی یا دینی نیز قرار می گیرند.
با توجه به یافته های این پژوهش درباره عوامل مؤثر بر پرخاشگری و خشونت ورزشی طرفداران فوتبال در شهر تهران می توان نتیجه گرفت که اختلال و سوء کارکرد در متغیرها و عواملی که بر فرآیند جامعه پذیری مؤثر هستند، سبب افزایش میزان گرایش جمعیت مورد مطالعه به ارتکاب رفتارها و حرکات پرخاشجویانه و خشونت آمیز ورزشی می شود.
برخی از این متغیرها مانند مکانیسم های کنترل و نظارت بر رفتار توسط والدین، تنش در محیط خانواده و ارتباط با بستگان و خویشاوندان دارای سابقه جرم و کجروی ناظر بر فرایند جامعه پذیری اولیه هستند و دلالت بر اهمیت نهاد خانواده و کارکرد آن در شکل گیری رفتارهای مذکور دارند.
برخی دیگر از متغیرها مانند گروه متغیرهای مربوط به بحران ها و وقایع زندگی و ارتباط با دوستان و همسالان دارای سابقه جرم و کجروی که بر متغیر وابسته یعنی رفتارهای خشن و پرخاشجویان ورزشی تأثیر معنادار دارند، ضمن تأثیرپذیری از عوامل مربوط به جامعه پذیری اولیه، خود نیز در زمره عوامل مؤثر بر جامعه پذیری ثانویه جای می گیرند.
افزون بر این، عوامل و متغیرهای دیگری نیز در گرایش جمعیت مورد مطالعه به خشونت و پرخاشگری ورزشی نقش دارند که برخی از آنها مانند مکانیسم های ارتباط با باشگاه مورد علاقه، ارتباط با رسانه های ورزشی و ارتباط اجتماعی و ورزشی خود طرفداران با یکدیگر جزو عواملی محسوب می شوند که علاوه بر تأثیرگذاری بر جامعه پذیری ورزشی طرفداران به اتفاق عوامل دیگر مانند سازگاری بین اهداف ورزشی و ابزارهای تحقق آنها و رضایت از امکانات و تسهیلات ورزشگاه، عناصر کارکردی ساختار فعالیت طرفداران فوتبال را شکل می بخشند.
در نهایت اینکه، برخی عوامل مانند اهمیت و حساسیت نتیجه بازی، حرکات و اعمال خشونت آمیز و پرخاشجویانه بازیکنان در هنگام برگزاری بازیها و کیفیت داوری تنها به صورت موردی و با توجه به وضعیت و شرایط حاکم بر بازیها بر میزان خشونت و پرخاشگری ورزشی طرفداران تأثیر می گذارند.
ورزش فوتبال در ایران به مثابه بخشی از یک نهاد مدرن کمتر از نیم قرن است که به شکل رسمی فعالیت خود را آغاز کرده است؛ اما در همین مدت کوتاه توانسته است نقش و جایگاه حایز اهمیتی در پرکردن اوقات فراغت مردم پیدا کند ، به گونه ای که به تدریج به عنوان ورزش اول کشور بین نوجوانان و جوانان رواج یافته و تماشای مسابقات فوتبال نیز بین گروه های مختلف جامعه از جذابیت و اهمیت فراوان برخوردار شده است.
یکی از وجوه تمایز مهم ساخت اجتماعی و فرهنگی طرفداران فوتبال در ایران این است که برخلاف سایر کشورها طرفداری از تیم های فوتبال از نظر اجتماعی تفکیک شده و قطبی نیست. هر چند طرفداری از تیم های باشگاهی به طور عمده حول دو تیم باشگاهی پرسپولیس و استقلال شکل گرفته است. طرفداران هر دو تیم را می توان در کلیه خانواده ها، محلات، طبقات و گروه های مختلف اجتماعی ملاحظه کرد که با تفاوت کمی نه چندان قابل ملاحظه ای در کنار یکدیگر قرار دارند.
همین امر را می توان یکی از دلایل جامعه شناختی مهمی تلقی کرد که سبب جلوگیری از شکل گیری تعارض های اجتماعی و فرهنگی جدی بین طرفداران فوتبال در شهر تهران و سایر شهرهای ایران شده است.
در واقع، همان گونه که اطلاعات پژوهش حاضر نشان می دهد، به جز تفاوت در تیم مورد علاقه، متغیر اجتماعی و فرهنگی مهم دیگری در تمایز طرفداران فوتبال از یکدیگر به چشم نمی خورد و طرفداران مذکور از نظر متغیرهای فرهنگی، اجتماعی و حتی ورزشی تفاوت های معناداری با هم ندارند. حتی متغیر طبقه اجتماعی و اقتصادی را که در این مطالعه تأثیر معناداری بر وقوع رفتارهای خشونت آمیز و پرخاشجویانه ورزشی از خود نشان داد نمی توان با همین تأثیر در دیگر کشورها مانند انگلستان و ایتالیا یکسان پنداشت.
در کشورهای یاد شده، مفهوم طبقه اجتماعی با توجه به ساختار اجتماعی و فرهنگی به مثابه یک مقوله هویت بخش، اهمیت فراوان در سلسله مراتب اجتماعی و تعیین سبک زندگی افراد دارد؛ اما در ایران طبقه اجتماعی چه در ساختار کلی جامعه و چه بین طرفداران تیم های فوتبال بیشتر مفهومی عینی است که بنا به تعبیر مارکس تنها به شکل طبقه در خود و نه طبقه برای خود وجود دارد و طبقات اجتماعی فاقد شبکه ارتباطات اقتصادی و اجتماعی منسجم درونی و در عین حال متمایز کننده بیرونی هستند. در واقع، فقدان عنصر آگاهی به منافع و سرنوشت مشترک و نیز عدم وجود یک ارتباط منسجم بین اعضای هر طبقه سبب شده طبقه در ایران تنها به شکل یک مفهوم بالقوه شکل بگیرد و کمتر در عمل و به صورت بالفعل در روابط اجتماعی تجلی یابد، بنابراین با توجه به مطالب ذکر شده و نیز با در نظر گرفتن ساختار اجتماعی و فرهنگی متفاوت جمعیت طرفداران فوتبال در تهران - و ایران- از دیگر کشورها، مشخص شد که اختلال و سوء کارکرد در برخی از عناصر تشکیل دهنده این ساختار در افزایش یا کاهش میزان گرایش به انجام رفتارهای پرخاشجویانه و خشونت آمیز ورزشی مؤثر است.
از مجموع یافته های این پژوهش چنین استنباط می شود که ورود ورزش فوتبال به ایران به مثابه یک کالای فرهنگی با مسائلی مواجه بوده که زمینه شکل گیری و بروز سوء کارکردها را فراهم ساخته است.
ورزش فوتبال به عنوان یک کالای فرهنگی شامل دو مجموعه عناصر مادی و غیرمادی است. هر چند که عناصر مادی این کالای فرهنگی مانند توپ، لباس، کفش، زمین بازی و غیره در حد امکان تأمین و فراهم شده است؛ اما در مورد عناصر غیرمادی آن مانند وجود یک سازمان بوروکراتیک با عملکرد عقلانی و پیروی از قواعد، مقررات و قوانین حاکم بر آن کاستی هایی وجود دارد که به تعبیری نشان از تاخر فرهنگی دارد. به عنوان مثال، تغییرات پی در پی در ریاست فدراسوین فوتبال و بعضا هیأت های تابع آن بر عملکرد مطلوب و مستمر آن تأثیر منفی می گذارد. همچنین علی رغم این که بخش های مختلفی با عناوین گوناگون در حیطه فرهنگی ورزش فعال هستند و حتی تیم های باشگاهی نیز تحت عنوان باشگاه فرهنگی و ورزشی فعالیت می کنند؛ اما در مورد نحوه رفتار تماشاگران و طرفداران فوتبال در ورزشگاه ها هیچ حرکت جدی و قابل ملاحظه ای تاکنون صورت نپذیرفته است و به نظر می رسد واژه فرهنگی تنها نقش تزیینی و شعاری پیدا کرده است.
سخن آخر اینکه علی رغم پندارها مبنی بر تأثیرگذاری قواعد و قوانین بازی فوتبال بر خشونت و پرخاشگری مخاطبان آن، بین این دو مسأله هیچ گونه ارتباط منطقی و تجربی وجود ندارد.
ساده ترین و بدیهی ترین استدلالی که می توان در این زمینه مطرح کرد این است که چرا خشونت و پرخاشگری مخاطبان برخی رشته های ورزشی مانند مشت زنی و ورزش های رزمی که خشونت آشکار جزو قواعد پذیرفته شده آنهاست در مقایسه با خشونت و پرخاشگری مخاطبان ورزش فوتبال در حد صفر است. بنابراین باید منبع یا منابع رواج خشونت و پرخاشگری در ورزش فوتبال را در جاهای دیگر جست وجو کرد. پژوهش های انجام شده بیانگر این است که شیوع خشونت و پرخاشگری در ورزش فوتبال نه به ماهیت مکانیکی و فنی آن بلکه به ماهیت روانی و اجتماعی آن بستگی دارد.
ورزش فوتبال بین رشته های مختلف ورزشی در سراسر دنیا بیشترین مخاطب و طرفدار را دارد و این موضوع به روشنی هم در تعداد افرادی که به این ورزش می پردازند و هم در تعداد طرفداران و علاقه مندان این ورزش مشخص است.
به این ترتیب، به لحاظ ماهوی می توان کمیت قابل توجه مخاطبان این ورزش را در رواج بیشتر خشونت و پرخاشگری در آن مؤثر دانست. از سوی دیگر، ویژگی های گوناگون روانی و اجتماعی در جذب بیش تر مردم در جوامع مختلف به سمت این ورزش نقش دارند. به اعتقاد برخی محققان از جمله دلایلی که می توان درمورد دلایل محبوبیت و رواج ورزش فوتبال ذکر کرد، این است که این ورزش نیاز به ابزار زیادی ندارد و وسایل بازی هم نسبتا ارزان است. قوانین آن جدای از قانون آفساید به آسانی قابل درک است. بالاتر از همه قوانین اتحادیه فوتبال به طور منظم بازی را تند، باز و روان می کند و در آن نیرو و مهارت فردی و تیمی در حمله و دفاع هماهنگی وجود دارد. ساختار بازی فوتبال سبب می شود تنش ها و هیجان هایی در بازیکنان و تماشاچیان به وجود آید که از این هیجان ها و تنش ها همه لذت می برند.

تغذیه ورزشی

از مهمترین نکاتی که در سلامتی یک ورزشکار نقش تعیین کننده دارد اهمیتی است که او به تغذیه خود میدهد. تغذیه مناسب همچنین اثرات مهمی در کارآیی ورزشی ورزشکار دارد. نیاز بدن انسان به مایعات و انرژی که از راه مواد غذایی تامین میشود برحسب سن، جثه، وضعیت بدنی و نوع ورزشی که انجام میدهد متفاوت است و این نیاز باید برحسب شرایط بطور مناسبی تعدیل شود. باید انرژی مورد نیاز برای فعالیت ورزشی را از ترکیب مناسبی از کربوهیدرات، چربی و پروتئین بدست آورد.

مایعات

حدود 60 درصد وزن بدن انسان آب است. آب نقش تعیین کننده ای تقریبا در تمامی واکنش های شیمیایی بدن دارد. بدن انسان نمیتواند آب را در خود محبوس کند پس شما ناچارید آبی را که از طرق مختلف از دست میدهید جبران کنید. هر انسان باید روزی هشت لیوان آب مصرف کند و این میزان در یک ورزشکار حتی بیشتر است. ورزشکار باید قبل از شروع ورزش، در حین ورزش و بعد از آن آب بنوشد. دقت در جایگزینی آبی که بدن ورزشکار در حین ورزش از دست میدهد بخصوص در هوای گرم اهمیت بیشتری دارد.

آب خنک بهترین مایعی است که میتوان در حین ورزش هایی که کمتر از یک ساعت طول میکشند مصرف کرد. حتی اگر تشنه نیستید هم آب بنوشید. شما با تکیه بر حس تشنگی نمیتوانید به درستی متوجه شوید بدن شما به چه میزان از آب نیاز دارد. تا وقتی که در حدود دو درصد از وزنتان را بر اثر دفع آب از دست ندهید احساس تشنگی نمیکنید و همین دو درصد میتواند روی کارآیی شما تاثیر دشته باشد. نکته دیگر آنکه وقتی تشنه شدید و آنقدر آب نوشیدید که تشنگی شما برطرف شود تنها نیمی از آبی را که از دست داده اید جایگزین کرده اید.

 به نکات زیر توجه کنید

  • آب را کم کم و مکرر بنوشید نه به مقدار زیاد و دفعات کم
  • مایعات خنک بنوشید تا حرارت مرکزی بدنتان را کاهش دهید
  • بعد از اتمام ورزش خود را وزن کنید و به میزان کاهش وزن آب بنوشید
  • به رنگ ادرار خود دقت کنید. ادرار شما باید زیاد و کم رنگ باشد. ادرار پررنگ نشانه کم آبی است
          276

کربوهیدرات

کربوهیدرات مهمترین منبع انرژی است و در مواد شیرین، میوه ها، نان، غلات، برنج و دیگر مواد غذایی وجود دارد. کربوهیدرات باید حدود 70-60 درصد نیاز روزانه شما به انرژی را تامین کند. کربوهیدراتی که مصرف میکنید در بدن شما به گلوکز تبدیل میشود. این گلوکز یا مستقیما میسوزد و انرژی تولید میکند و یا در عضلات تبدیل به گلیکوژن میشود. این گلیکوژن یک ذخیره در دسترس انرژی برای عضله است تا در مواقعی که نیاز فوری به انرژی داشت از آن مصرف کند.

اگر در حین ورزش بدن شما به اندازه کافی کربوهیدرات در دسترس نداشته باشد برای کسب انرژی شروع به سوزاندن چربی و پروتئین میکند و این موجب کاهش کارآیی شما میشود. حداقل از چند روز قبل از شروع یک فعالیت ورزش شدید یا رقابتی کربوهیدرات به اندازه کافی مصرف کنید تا گلیکوژن به اندازه کافی در بدن شما ذخیره شود. اگر فعالیت ورزشی شما بیش از یک ساعت طول میکشد باید در حین ورزش هم کربوهیدرات مصرف کنید.


پروتئین

پروتئین در گوشت، ماهی، تخم مرغ، لبنیات، حبوبات و مواد غذایی دیگر وجود دارد. حدود 15-12 درصد از انرژی مورد نیاز روزانه ما باید از طریق پروتئین تامین شود. پروتئین به بدن شما امکان میدهد تا بافت های تازه بسازد. بدن شما نمیتواند پروتئین را ذخیره کند پس اگر به آن نیاز نداشته باشد آنرا میسوزاند یا تبدیل به چربی میکند. میزان نیاز بدن ورزشکار به پروتئین برحسب نوع ورزش، شدت فعالیت های ورزشی و مدت انجام ورزش متفاوت است

  • کسانی که ورزش میکنند به مقادیر بیشتری پروتئین نیاز دارند
  • ورزشکارانی که ورزش های استقامتی انجام میدهند یا آنهایی که ورزش های قدرتی انجام میدهند یا بدنسازی میکنند به پروتئین بیشتری نیاز دارند.

چربی

منبع چربی های اشباع شده چربی های با منشا حیوانی مثل گوشت، تخم مرغ، شیر و لبنیات و کره است و منشا چربی غیر اشباعی از مواد غذایی با منشا گیاهی است. چربی باید حدود 30-20 درد نیاز روزانه بدن ما به انرژی را تامین کند. بدن ما برای انجام فعالیت های حیاتی خود به مقادیر کمی چربی نیاز دارد ولی مصرف زیاد چربی موجب افزایش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و بعضی از انواع سرطان و مشکلات دیگر میشود. وقتی استراحت میکنید یا فعالیت کمی انجام میدهید بدن شما بیشتر انرژی مورد نیارش را از سوزاندن چربی بدست میاورد و وقتی میزان فعالیت بدنی و ورزشی را افزایش میدهید بدن بیشتر از کربوهیدرات برای تامیت انرژی استفاده میکند.


به موارد زیر توجه کنید
  • در روزی که میخواهید یک فعالیت ورزشی شدید انجام بدهید چربی یا پروتئین زیاد مصرف نکنید چون به کلیه و کبد شما فشار زیادی وارد میشود و هضم این مواد هم سخت تر از کربوهیدرات است
  • در روز فعالیت ورزشی بیشتر کربوهیدرات مصرف کنید
  • غدا را 4-3 ساعت و مایعات را 3-2 ساعت قبل از شروع فعالیت ورزشی مصرف کنید
  • غذای سرخ شده مصرف نکنید
  • در یک ساعت مانده به فعالیت ورزشی غذا یا نوشیدنی شیرین مصرف نکنید
  •  1-2 ساعت قبل از شروع ورزش 3 لیوان آب مصرف کنید و یک لیوان هم 30-15 دقیقه قبل از آن و سپس در حین ورزش هم نصف لیوان تا یک لیوان آب هر 20-10 دقیقه مصرف کنید.

Image result for ‫تغذیه ورزشی‬‎

چطور سوخت کربوهیدرات بزنیم و خود را آماده ورزش سنگین رقابتی کنیم 

• ابتدا بشدت ورزش کنید تا تمام انرژی شما تخلیه شود. این ورزش باید شبیه همان ورزشی باشد که در چند روز آینده قصد انجام آنرا دارید.

• سه روز مانده به مسابقه یک غذای سرشار از کربوهیدرات با میزان حدود 80-70 درصد کربوهیدرات مصرف کنید و تا موقع مسابقه ورزش زیادی نکنید. به این صورت عضلات شما مقادیر زیادی گلیکوژن برای مسابقه در خود ذخیره میکنند.

مهدوی‌کیا بهتر از خودش را پیدا کرد!


 مهدوی‌کیا بهتر از خودش را پیدا کرد!

روند استعدادادیابی برای تشکیل تیم ملی فوتبال دانش‌آموزی در حالی پیش می‌رود که دوستی‌مهر و مهدوی کیا به بازیکنان بزرگی رسیده‌اند.

به گزارش شفقنا ورزشی، پروژه استعدادیابی برای تشکیل تیم ملی فوتبال دانش‌آموزی زیر 11 سال در حالی زیر نظر مهدی مهدوی‌کیا و علی دوستی‌مهر در حال انجام است که این مربیان از کشف استعدادهای فوق‌العاده‌ برای فوتبال ایران خبر می‌دهند.

دوستی مهر در پاسخ به اینکه پس از استعدادیابی از سه گروه بازیکنانی که از استان‌های مختلف انتخاب شده بودند، آیا پدیده هایی مشاهده کرده‌اید، اظهار کرد: ما از این سه گروه تاکنون 20 بازیکن را انتخاب کرده‌ایم. در میان آنها بچه‌های مستعد متعددی بودند. کسانی را دیدم که به جرات می‌گویم می‌توانند علی دایی، مهدوی‌کیا، هاشمیان و... آینده فوتبال ایران باشند. بازیکنی بود که مهدی مهدوی‌کیا می‌گفت او از دوران بچگی من هم بهتر است.

این مربی درباره پایان استعدادیابی‌ و شروع اردوهای تیم ملی دانش‌آموزی تصریح کرد: چهارمین گروه بازیکنان از عصر سه‌شنبه به کمپ تیم های ملی آمدند و گروه پنجم هم از پنجشنبه در اردوی تست‌گیری شرکت می‌کنند. ششمین و آخرین گروه هم از 6 تا 8 اسفند حضور دارند تا اینکه بتوانیم اولین اردو را از 12 اسفند در رامسر برگزار کنیم.

وی با بیان اینکه برای تمامی بازیکنان تست شده پرونده وضعیت جسمانی و فنی تشکیل می‌شود، گفت: ما بیست و چند نفر از این بازیکنان را انتخاب می‌کنیم اما برای همه آنها پرونده‌ ویژگی دقیقی جسمی و فنی تشکیل می‌شود و همچنان زیر نظر خواهند بود. اینها استعدادهای منتخب فوتبال ایران هستند که اگر تحت آموزش و پرورش خوبی قرار گیرند، آینده بزرگی را برای فوتبال ایران تامین می‌کنند. رونالدو و مسی هم از همین سنین کشف و مورد پرورش قرار گرفته‌اند و باور کنید ما هم در ایران امثال آنها را داریم.

بنا بر گزارش ایسنا، دوستی‌مهر در پاسخ به اینکه آیا فدراسیون فوتبال هم از دستاورد استعدادیابی‌های شما استفاده می‌کند، تصریح کرد: هدف ما خدمت کردن به فوتبال پایه مملکت است و تفاوتی ندارد در فدراسیون باشد یا یک مجموعه دیگر مثل آموزش و پرورش. قطعا این بازیکنان می‌توانند تیم‌های ملی نوجوانان تا بزرگسالان ما را تشکیل دهند. اینها سرمایه‌های ملی ما هستند که باید حفظ شوند. هدف ما این است با تشکیل یک تیم منتخب، برنامه‌های آماده‌سازی را آغاز کنیم و از الان آنها را در چندین فستیوال خارجی شرکت دهیم. کار با بازیکنان پایه بویژه در سن 10 ساله دیگر فوق‌العاده سخت است. امیدوارم با عنایت خداوند متعال بتوانیم موفق شویم.

استقلال

وقتی استقلال می تواند

  
اینکه وضعیت استقلال از نظر امکانات و تسهیلات بسیار وخیم است را درک می کنیم. اینکه استقلال دچار بی ثباتی در بخش مدیریتی است را هم قبول می کنیم. اینکه هر روز یک اپوزوسیون جدید تشکیل می شود و شاهد اختلافات داخلی در باشگاه استقلال هستیم را هم می پذیریم. اما همه این نکات منفی می تواند با کمی هوشیاری حداقل برای مدتی کوتاه از بین برود تا این تیم بزرگ کشورمان به روزهای خوب خود بازگردد.
 
استقلال شاید در مقایسه با سال گذشته از نظر مهره ها و ستاره ها فقیر تر باشد. این درست که عنایتی که همه کاره خط حمله استقلال بود، از این تیم جدا شده است. اما با این حال استقلال می تواند با کمی مطالعه از نظر ((فنی)) به روزهای خوب بازگردد.
 
صمد مرفاوی باید ریسک کند. او باید قدم هایش را بلند تر بردارد تا از این باتلاق بیرون بیاید.
شاید بازگشت جباری و همین طور بخشیده شدن سیاوش اکبرپور نکته مثبتی برای استقلال و هوادارانش باشد. اما این بازی با مهره ها است که حرفه ای و یا آماتور بودن یک مربی را نشان می دهد. صمد مرفاوی، سرمربی فعلی استقلال می تواند با چند تغییر یک تیم هماهنگ تر از امروز را روانه میادین کند. استقلال برای موفقیت در بازیهای آینده خود احتیاج به تغییر در مهره چینی، استفاده از تاکتیک ها و نوع تمرینات دارد.
 
یک سوم دفاعی
 
استقلال سال گذشته بهترین خط دفاع لیگ را داشت. البته بازیکنی از ترکیب 3 نفره سال گذشته جدا نشده است. اما با آمدن انصاریان، تا حدودی سیستم سال قبل مورد استفاده قرار نمی گیرد. قرار گرفتن فکری در قلب خط دفاعی، کمی عقب از دو مدافع جلو زن باعث ایجاد فضا بین خطوط دفاعی و میانی استقلال شده که باید با بازگشت کاظمی و حداقل یکی از پیستون ها در مواقع تهاجم حریفان، فضا های خالی پر شود.
 
استقلال مشکل چندانی در خط دفاعی ندارد و فقط پر کردن فضاهای خالی است که بعضی مواقع استقلالی ها آن را رعایت نمی کنند.

 
 
میانه میدان
 
برای رسیدن به موفقیت در یک بازی فوتبال باید درصد تصاحب توپ یک تیم بالا باشد. وقتی یک تیم در اکثر دقایق مفید بازی بتواند توپ را در اختیار داشته باشد، خود به خود آرامش از نظر روحی و فنی به تیم القا شده و باعث تفکیک خطوط 3 گانه می شود. حسین کاظمی که شاید یکی از بهترین های این فصل استقلال بوده است می تواند نقش یک سوئیپر بین خط دفاع و هافبک استقلال را ایفا کند. تصاحب توپ، حرکت در عرض و پاسهای طولی و عمقی می تواند راندمان حرکتی کل تیم را بهبود ببخشد.
قرار گرفتن دو هافبک خلاق و در عین حال جنگنده جلوتر از کاظمی حکم حیاتی در موفقیت تیم خواهد داشت. قرار گرفتن میثم بائو و مجتبی جباری، کمی جلو تر از حسین کاظمی در قلب خط هافبک استقلال می تواند مثلث مهار نشدنی را تشکیل دهد. مثلثی که دارای فاکتورهای فراوانی است. هوش، سرعت، تکنیک، جنگندگی و بازی سازی.
 
البته همه چیز بستگی به شرایط بازی دارد. بعضی مواقع می توان منصوریان را جایگزین بائو نمود و در مواقع نیاز از طالب نسب به عنوان یک هافبک تهاجمی متمایل به چپ استفاده کرد.
 

 
پیستون ها
 
یکی از مهم ترین فاکتورهای یک تیم برای رسیدن به موفقیت در سیستم 2-5-3، داشتن 2 پیستون تخصصی در دو سمت زمین است. فوتبال ((انگلیسی)) که در سالهای گذشته از استقلال زیاد می دیدیم، در فصل جدید کمتر به چشم می خورد. مرفاوی اصرار فراوانی بر ایجاد تغییرات گوناگون در دو سمت تیم خود دارد.
 
اما بازیکنانی نظیر بهشاد یاورزاده در سمت چپ، نوازی و امیر آبادی در سمت راست، می توانند کانالهای کناری تیم را فعال کرده و باعث بالا رفتن راندمان تهاجمی تیم شوند.
 
استقلال از دو پیستون تخصصی، که اتفاقا استقلال از آنها بهره می برد، نقش مهمی در رسیدن به یک سوم دفاعی حریف خواهد داشت و چه بسا جا افتادن دو پیستون تخصصی در ترکیب تیم استقلال باعث بالا رفتن میل تهاجمی تیم گردد.
 

 
 
مهاجمان
 
داشتن دو مهاجم، با خصوصیات تقریبا متفاوت، درصد موفقیت خط حمله یک تیم را بالا می برد. یک مهاجم سرعتی و در عین حال پا به توپ در کنار یک مهاجم تمام کننده و در عین حال سر زن می توان تکمیل کننده سیستم 2-5-3 تیم استقلال باشد. گرچه استقلال یک تمام کننده کلاسیک ندارد اما صمد مرفاوی می تواند سیاوش اکبرپور را کمی عقب تر از داسیلوا، علی زاده و یا هاشمی زاده قرار دهد تا حرکات عرضی، طولی و عمقی اکبرپور باعث ایجاد فضای لازم برای دیگر مهاجمان شود. این همان تاکتیکی است که امیر قلعه نویی طی یکی دو سال گذشته روی آن کار کرد و بدون شک تاکتیک خوب و مثبتی بود.
 
از آنجایی که بازیکنانی مانند نوازی، یاورزاده، جباری و حتی بائو نیز قدرت اضافه شدن به خط حمله استقلال را دارند، چه بسا خیلی از مشکلات این تیم در ضربات آخر نیز به پایان برسند!
 

 

سکانس آخر
با همین چند حساب سر انگشتی به این نتیجه می رسیم که استقلال می تواند با چند تغییر به ترکیب بهتری دست پیدا کند.
 
شاید تمرینات جدید یونگ بتواند تحولی در روند آمادگی استقلالی ها ایجاد کرده و باعث تغییراتی در ترکیب این تیم شود.
 
صمد مرفاوی باید دست از حداقل ها برداشته و به آینده خود و تیم اش فکر کند.